onsdag 30 juni 2010

Pontus Arc

Hela denna våren har man slavat på Pontus båt som var i ett slitet skikt efter 50 år på havet! Det är en Ockelbo t15 Riviera (även kallad Arkipelag för de på 60 talet som inte visste var Rivieran fanns...).
Renoveringen började lördag 15 maj efter lite motorfix hos Fredde på Ingarö och leverans av gamla dynor till Kirsten Swedenborg för omklädnad.
15-16 maj var det Pelle Plopp och jag som slet och det gick många liter Autosol (men ännu mer öl...). Insidan målades och kromade beslag, pollare mm putsades. Det blev då uppenbart att den urinvita färgen skulle må bra av en uppfräschning så kontakt togs med Mården som därefter slipade och lackade i flera veckor. Under tiden lyckades Pontus "landkrabban" Monthan krossa vindrutan och var tvungen att få den utbytt.
15 juni var den lackad och den 22 juni gjorde Pontus sin Jungfrufärd in till Uppsala på Fyrisån. Färden var lyckad men i likhet med Wasaskeppet sprang den läck i en lagning som nu måste fixas...
I morse strök jag på sista lagret bottenfärg och så när som på läckan som snart är åtgärdad har Pontus nu börjat ta sina första steg mot att bli en riktig båtmänniska. Innan man vet ordet av är han hjulbent, röker pipa och luktar tjära (fast det gjorde han redan innan)!
Totalkostnad inklusive vagn, ett flertal brända startmotorer osv men exklusive öl osv: ca 50 papp.
Båten kan nu vara blöt hela sommaren men vi som renoverat måste nog in på torken...


English below the pictures!



During this spring I worked my back side off by renovating Pontus boat – a 50 year old (from 1960) run-down Ockelbo T15 Riviera (Swedish make).
The renovation began Saturday, May 15th after some engine service by a Freddie and delivery of the old cushions to a Kirsten for reupholstering..
On May 15 to 16, it was Pelle Plop and I who slaved and it required many liters of polish (but even more beer ...). The inside was painted and chrome fittings, bollards, etc. were polished. It then became clear that the urinary white paint could do with a facelift so contact was made with the “Meer cat”  who subsequently polished and painted for several weeks. In the meantime Pontus "the land crab" Monthan managed to smash the windscreen and had to have it replaced.
On June 15 the boat came back from the pait shop and on 22 June Pontus took her on her maiden voyage on the river to Uppsala. The trip was successful but it run a leak where it had been repaired which now must be fixed...
This morning I gave the last layer of bottom paint (funny google translation) and except for the current leak Pontus has now begun to take his first steps towards becoming a real boat enthusiast. Before you know it he is bow-legged, smoking a pipe and the smells of tar (no change there)!
Total cost including the trailer, some burnt starter engines, etc. but excluding beer, etc.: 5 grand.
Wonder who will foot the bill for the Betty Ford clinic…

1 kommentar:

Odd Klofsten sa...

Underbart!
Superfin har ni gjort den!

Exakt en sådan hade Susanne och jag i några år. På den satt en 27 Hk Elctrohelios motor. Vi sålde den till en kille i Åkerberga.

/Odd :-)